Fundacja na rzecz bezpieczeństwa
i współpracy w szkole

Subskrybuj nasz newsletter

Sygnały wskazujące na problem przemocy w szkole

Agresja w szkołach jest zjawiskiem systemowym – dotyka wszystkich uczestników życia szkolnego: uczniów, rodziców, kadrę pedagogiczną, dyrekcję, a nawet osoby z zewnątrz mające sporadyczny kontakt z daną placówką: trenerów prowadzących szkolenia, nadzór pedagogiczny etc.

Przedstawiamy listę objawów, które wskazują na dotknięcie danego systemu szkolnego problemem przemocy. Większość z nich może wynikać z wielu różnych przyczyn, niekoniecznie przemocy. Niepokojące jest natomiast współwystępowanie – im więcej z nich daje się zauważyć, tym większy problem dotyka daną placówkę.

Funkcjonowanie uczniów:

  • Częste używanie wulgaryzmów

  • Bicie, szturchanie, popychanie

  • Wykluczanie z grona

  • Niszczenie, chowanie sprzętów

  • Zastraszanie

  • Wymuszanie

  • Częste konflikty w gronie – podziały w klasie

  • Zjawisko kozła ofiarnego – obwinianie przez zespół klasowy jednej, tej samej osoby za wszelkie trudności, które dotykają daną grupę połączone z jawnym okazywaniem wrogości i niechęci do danej osoby

  • Cyberprzemoc: „gorące maile”, robienie ośmieszających zdjęć i nagrań, szydercze wpisy na profilach, obraźliwe smsy, głuche telefony etc.

  • Niska motywacja i frekwencja na imprezach skierowanych do całej klasy: wycieczki szkolne, wigilie klasowe

  • Częste choroby

  • Wagary

  • Wykluczanie z grupy osób, które chcą się uczyć lub szukają pomocy u nauczycieli

 

Funkcjonowanie nauczycieli:

  • Konflikty w gronie pedagogicznym

  • Wykluczanie z grona (z relacji towarzyskich lub zawodowych) pojedynczych nauczycieli

  • Sztywna i mocna hierarchizacja grona

  • Mocna rywalizacja nauczycieli

  • Funkcjonowanie w gronie postaw odnośnie przemocy i pracy: „Nauczyciel musi sobie poradzić samemu w pracy wychowawczej”; „nauczyciele nie mają skutecznych narzędzi do wprowadzania dyscypliny”; „brak autorytetu utrudnia jakąkolwiek skuteczną pracę wychowawczą”.

  • Traktowanie przez grono agresywnych zachowań uczniów wobec poszczególnych nauczycieli jako przejawu słabości tych pedagogów.

  • Brak lub słaba wymiana informacji między nauczycielami, a także pedagogiem i psychologiem odnośnie „trudnych przypadków”.

  • Kładzenie nacisku głównie na posłuszeństwo i ciszę na lekcji jako celu pracy wychowawczej z uczniami

  • Częste absencje i choroby

  • Zastraszanie uczniów

  • Bezradność nauczycieli wobec agresywnych zachowań uczniów do siebie nawzajem i do pedagogów

  • „Wysyłanie” agresywnych uczniów do pedagoga lub dyrekcji jako podstawowy sposób interweniowania w przypadkach agresji uczniów.

 

Funkcjonowanie dyrekcji:

  • Stosowanie różnych form mobbingu w stosunku do nauczycieli: zastraszania, podważania kompetencji, obrażania etc.

  • Tendencja do „zamiatania pod dywan” spraw wychowawczych, w których należałoby wyciągać konsekwencje

  • Stosowanie różnych form przemocy w stosunku do agresywnych uczniów

  • Częste zmiany nastroju

  • Częste choroby

 

Funkcjonowanie rodziców:

  • Unikanie kontaktu ze szkołą

  • Tendencja do chronienia swoich dzieci przed jakimikolwiek konsekwencjami „za wszelką cenę”

  • Angażowanie się bezpośrednie w rozwiązywanie konfliktów między uczniami: dzwonienie do nich, grożenie konsekwencjami

  • Agresywne nastawienie do nauczycieli

  • Zastraszanie nauczycieli

  • Usprawiedliwianie nieobecności dzieci bojących się przychodzić do szkoły

 

Jeśli nie są Państwo pewni, czy natężenie sygnałów wskazuje na problem z przemocą w szkole – prosimy o kontakt z naszą fundacją: fundacja@falochron.org.pl

 

 

Opracowanie: Tomasz Wojciechowski

Fundacja „Falochron”

powrót do listy
Wszelkie prawa zastrzeżone © Falochron 2012 Strona wykonana przez ParabolaLab.com